دستگاه جوش جیبی ادون که موجب سقوط یک ساختمان شد

فرآیند جوشکاری که در آن گرما با دستگاه جوش جیبی ادون برای اتصال قطعات فلزی تولید می شود، به عنوان جوش قوس الکتریکی شناخته می شود.

جوشکاری قوس الکتریکی نوعی جوشکاری است که از منبع تغذیه جوشکاری برای ایجاد قوس الکتریکی بین یک چوب فلزی به نام الکترود و قطعه کار برای ذوب فلزات در نقطه تماس استفاده می کند.

جوشکاری قوس الکتریکی می تواند از منبع DC یا منبع AC و یک الکترود مصرفی یا غیر مصرفی استفاده کند.

فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی بر این اصل استوار است که وقتی جریان الکتریکی از یک شکاف هوا از یک هادی الکتریکی به هادی دیگر عبور می‌کند، قوس الکتریکی تولید می‌شود که حرارت بسیار شدید و متمرکزی تولید می‌کند.

دستگاه

دمای قوس بین دو هادی تقریباً 3500 درجه سانتیگراد تا 4000 درجه سانتیگراد است این دمای بالا گرمای شدیدی را در قوس در نقطه جوش ایجاد می کند که بخش کوچکی از فلز را در قطعه کار ذوب می کند.

قوس الکتریکی این حوضچه فلز مذاب را به هم زده نگه می دارد و فلز پایه کاملاً با فلز الکترود ذوب شده مخلوط می شود پس از آن حوضچه فلزی در زیر پوشش محافظ سرباره باقی مانده از الکترود خنک می شود در هنگام خنک شدن، یک اتصال جوش قوی بین دو قطعه فلزی ایجاد می شود.

مدار ساده شده جوشکاری قوس الکتریکی در شکل نشان داده شده است.

در جوشکاری قوس الکتریکی، جریان AC یا DC از منبع تغذیه جوشکاری به دست می آید در اینجا، یک ترمینال به الکترود نصب شده روی نگهدارنده الکترود متصل می شود که توسط جوشکار نگه داشته می شود در حالی که ترمینال دیگر به قطعه کار متصل می شود و مدار از طریق شکاف هوا بین الکترود و قطعه کار تکمیل می شود.

طول شکاف هوا (یعنی فاصله بین نوک الکترود و سطح قطعه کار) حدود 3 تا 6 میلی متر است جوشکاری با ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود و قطعه کار انجام می شود.

دمای قوس بسیار بالا است (حدود 3500 درجه سانتیگراد تا 4000 درجه سانتیگراد) و فلز در تماس با قوس مذاب می شود که امکان ذوب شدن جوش را فراهم می کند سپس الکترود به آرامی در جهت مورد نظر حرکت داده می شود تا جوش کامل شود.