پسری با خوردن گوجه محلی ایلام حافظه اش را از دست داد

گوجه محلی ایلام منبع غلیظی از آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن است، یک رنگدانه گیاهی کاروتنوئیدی که با فواید سلامت چشمگیر مرتبط است.

در واقع، آمریکایی ها بیش از 80 درصد لیکوپن خود را از گوجه فرنگی و محصولاتی مانند آب گوجه فرنگی دریافت می کنند.

لیکوپن از سلول های شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و در نتیجه التهاب را در بدن شما کاهش می دهد.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب گوجه‌فرنگی غنی از لیکوپن اثرات مفیدی بر سلامت شما دارد – به‌ویژه با کاهش التهاب.

به عنوان مثال، یک مطالعه 2 ماهه بر روی 30 زن نشان داد کسانی که روزانه 1.2 فنجان (280 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی حاوی 32.5 میلی گرم لیکوپن می نوشند، کاهش قابل توجهی در سطح پروتئین های التهابی خون به نام آدیپوکین ها داشتند.

گوجه

علاوه بر این، زنان افزایش قابل توجهی در سطح لیکوپن خون و کاهش قابل توجهی در کلسترول و دور کمر داشتند.

جدا از لیکوپن، آب گوجه فرنگی همچنین منبع عالی ویتامین C و بتاکاروتن است دو آنتی اکسیدان دیگر با خواص ضد التهابی قوی.

گوجه فرنگی از دیرباز با بهبود سلامت قلب مرتبط بوده است آنها حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لیکوپن و بتاکاروتن هستند که به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و تجمع چربی در شریان ها (آترواسکلروز) کمک می کنند.

یک بررسی شامل 584 نفر نشان داد که افرادی که رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی داشتند در مقایسه با افرادی که مصرف کم گوجه فرنگی داشتند، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دادند.

بررسی دیگری از 13 مطالعه نشان داد که لیکوپن حاصل از محصولات گوجه‌فرنگی در دوزهای بیش از 25 میلی‌گرم در روز سطح کلسترول بد LDL را تا حدود 10 درصد کاهش می‌دهد و فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای مرجع، 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً 22 میلی گرم لیکوپن را فراهم می کند.

علاوه بر این، مروری بر 21 مطالعه مرتبط با مکمل‌سازی با فرآورده‌های گوجه‌فرنگی با کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL «بد»، نشانگر التهابی IL-6 و بهبود قابل توجه در جریان خون.